ΝΕΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

ΝΕΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Την / Το Τετ Μαρ 14, 2012 11:06 pm

Η πυραμίδα της διατροφής είναι πλέον πολύ γνωστή σε όλους μας.


Και πάνε αρκετά χρόνια που η πυραμίδα αυτή περιλαμβάνεται και στα σχολικά εγχειρίδια (δηλαδή στα βιβλία) του δημοτικού. Τη διδαχτήκαμε κι εμείς φέτος μέσα από τις σελίδες της Φυσικής μας. Με μορφή παρόμοια με την παραπάνω εικόνα ή και την επόμενη:


Μας είναι λοιπόν γνωστή η ... ανάγνωση αυτής της πυραμίδας. Πρέπει να καταναλώνουμε, λένε οι ειδικοί, περισσότερες τροφές από τη βάση της πυραμίδας, λιγότερες από τους ανώτερους ορόφους και ελάχιστες από την κορυφή. Πρέπει δηλαδή να προτιμούμε πολλά δημητριακά, αρκετά λαχανικά και φρούτα, λιγότερα γαλακτοκομικά και "κρέατα" και πολύ λίγα λίπη και γλυκά.

Η πυραμίδα αυτή δεν έπεσε ως μάνα εξ ουρανού. Στηρίχτηκε στις διατροφικές συνήθειες των λαών της Μεσογείου, δηλαδή στη μεσογειακή διατροφή. Κι αυτό γιατί μέσα από έρευνες έχει αποδειχθεί ο στενός δεσμός της μεσογειακής διατροφής με την καλή υγεία.

Όμως η επιστήμη δε μένει ποτέ στάσιμη. Διαρκώς προοδεύει και εξελίσσεται. Έτσι και η πυραμίδα της διατροφής εμφανίζεται πλέον αρκετά διαφοροποιημένη:


Πάνε τα ... πατώματα! Η νέα πυραμίδα δεν είναι πλέον σαν πολυκατοικία! Μοιάζει μάλλον με βεντάλια. Που ανοίγει μπρος μας διάφορες ομάδες τροφών που η καθεμιά έχει το δικό της άνοιγμα. Βλέπουμε μάλιστα ότι και πάλι τα δημητριακά έχουν τη μεγαλύτερη παρουσία σε μια ισορροπημένη διατροφή.

Βλέπουμε όμως και κάτι ακόμη. Κάθε ομάδα τροφών έχει στη διάθεσή της τη δική της ατομική πυραμίδα. Κι αυτό έχει μεγάλη σημασία ως προς τις νέες αντιλήψεις για τη διατροφή! Θα προσπαθήσω να εξηγήσω με απλά λόγια αυτή τη σημασία:

Ας πάρουμε για παράδειγμα την ομάδα "κρέατα". Την ομάδα δηλαδή που περιλαμβάνει:

Μοσχάρι, χοιρινό, κοτόπουλο, ψάρια, αυγά, ξηροί καρποί, όσπρια

Οι ειδικοί λένε πως δεν πρέπει να τρώμε στην ίδια ποσότητα όλα αυτά που αποτελούν την ομάδα κρέας. Και συγκεκριμένα υποστηρίζουν πως:

Τα ψάρια και τα όσπρια ωφελούν σε συχνή κατανάλωση ενώ το κόκκινο κρέας και τα πουλερικά με λίπος συστήνεται να καταναλώνονται πιο αραιά.

Επομένως τα ψάρια και τα όσπρια μπαίνουν στο φαρδύ μέρος του τριγώνου που ανήκει στην ομάδα κρέας, ενώ τα πουλερικά και το κόκκινο κρέας στο λεπτό πάνω άκρο.

Με τον ίδιο τρόπο γίνεται διαφοροποίηση και στα τρόφιμα των άλλων ομάδων. Πχ στα λαχανικά:

Τα φρέσκα και λίγο βρασμένα λαχανικά εποχής, τα λαδερά είναι καλό να βρίσκονται στο φαρδύτερο μέρος της μπάρας με μεγάλη αναλογία ενώ τα τηγανητά και οι αλατισμένες κονσέρβες να βρίσκονται στην κορυφή.

Ας πάρουμε για παράδειγμα τις πιπεριές. Μπορώ να τις καταναλώσω και φρέσκες (πχ ψιλοκομμένες στη σαλάτα μου), τηγανητές ή και σε κονσέρβα (τουρσί). Οι σύγχρονοι κανόνες διατροφής με συμβουλεύουν πως θα πρέπει να προτιμώ τις φρέσκες πιπεριές, να τρώω με μέτρο πιπεριές τηγανητές και να αποφεύγω τις πιπεριές τουρσί!

Για τα γαλακτοκομικά η διαφοροποίηση γίνεται ανάλογα με το λίπος που περιέχουν:

Στο φαρδύτερο κομμάτι της μπάρας των γαλακτοκομικών πρέπει να ανήκουν όλα τα προϊόντα που είναι χαμηλότερα σε λιπαρά όπως γάλα και γιαούρτι 0-1,5%, τυριά χαμηλών λιπαρών κ.α. Ωστόσο τα γαλακτοκομικά με 0% λιπαρά δεν είναι καλές πηγές των λιποδιαλυτών βιταμινών Α,D,E,K.

Όσον αφορά τα δημητριακά τα χωρίζουμε ανάλογα με το αν αλέστηκαν ολόκληροι οι σπόροι τους ή αν αφαιρέθηκε κάποιο μέρος τους:

Με την απομάκρυνση μέρους του φλοιού του καρπού μειώνεται σημαντικά η περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες και σε βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Πολλές φορές τα επεξεργασμένα τρόφιμα εμπλουτίζονται με τις βιταμίνες που έχασαν κατά την επεξεργασία αλλά όχι και με τις φυτικές ίνες. Γι αυτό το λόγο τα προϊόντα ολικής άλεσης είναι καλύτερα να είναι στο φαρδύτερο μέρος της μπάρας με μεγάλη αναλογία και τα επεξεργασμένα προϊόντα στο λεπτό τμήμα στο πάνω μέρος της πυραμίδας με μικρή αναλογία. Στο εμπόριο υπάρχουν και πολλά προϊόντα που παράγονται με ανάμειξη προϊόντων από τις δύο κατηγορίες.

Η διαφοροποίηση στα φρούτα σχετίζεται με τη ζάχαρη που περιέχουν:

Τα φρούτα μπορεί φρέσκα ή ξερά ή μέρος ενός 100% φρέσκου χυμού. Καλό είναι να υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία με έμφαση στα φρούτα και όχι στους χυμούς.

Προσοχή! Στο λεπτότερο τμήμα της μπάρας πρέπει να ανήκουν τα προϊόντα φρούτων με ζάχαρη π.χ κομπόστες, φρουτοποτά, χυμοί με ζάχαρη.

Αλλά και στα λίπη οι νέοι κανόνες διατροφής υποστηρίζουν πως:

Στην ομάδα των λιπαρών ανήκουν όλα τα έλαια π.χ ελαιόλαδο, λινέλαιο, καλαμποκέλαιο και τα ελαιώδη προϊόντα πλούσια σε λίπος όπως βούτυρο,μαγιονέζα, σως, λίπος από κρέας κ.α. Υπάρχουν βέβαια και οι ξηροί καρποί που αποτελούνται κυρίως από λίπος αλλά επειδή θεωρούνται καλές πηγές χορτοφαγικής πρωτεΐνης τους βρίσκουμε στην ομάδα του κρέατος.

Προσοχή! Τα λιπαρά που είναι υγρά σε θερμοκρασία δωματίου, όπως ελαιόλαδο, καλαμποκέλαιο, λινέλαιο θεωρούνται πιο καλές επιλογές γιατί περιέχουν κυρίως μονοακόρεστα ή πολυακόρεστα λιπαρά οξέα ενώ τα λιπαρά που είναι στέρεα σε θερμοκρασία δωματίου όπως το λιπος του κρέατος περιέχουν περισσότερα κορεσμένα και υδρογονωμένα λιπαρά που βλάπτουν την υγεία μας και πρέπει να βρίσκονται στο λεπτότερο τμήμα της μπάρας των λιπαρών.

Μια ακόμη σημαντική αλλαγή στην πυραμίδα διατροφής είναι η σκαλίτσα που περιλαμβάνει. Και συμβολίζει την αξία της σωματικής άσκησης. Δεν είναι δηλαδή μόνο το τι τρώμε σημαντικό αλλά και αν γυμναζόμαστε!

Επίσης και η παλιά και η νέα διατροφή δίνει μεγάλη σημασία στο νερό! 6 ως 8 ποτήρια την ημέρα είναι απαραίτητα για την καλή λειτουργία του οργανισμού.

Μην ξεχνάμε ακόμη πως δεν πρέπει να το παρακάνουμε με το αλάτι. Και πως το φαγητό μπορεί να γίνει νόστιμο και με άλλα μαγειρικά κολπάκια. Πχ να προσθέσουμε ρίγανη, σκορδάκι, άνηθο κλπ.

Κι ένα τελευταίο. Η νέα μορφή της διατροφικής πυραμίδας έρχεται να διορθώσει και ένα λάθος που δημιούργησε η προηγούμενη με τα ... πατώματα. Το λάθος πως πρέπει να αποφεύγουμε κάποιες ομάδες τροφών και να προτιμούμε κάποιες άλλες. Ε, λοιπόν, το πιάτο μας πρέπει να περιλαμβάνει επιλογές από όλες τις ομάδες των τροφών. Ακόμη και λίπη. Η ποικιλία είναι σημαντική! Κι αυτό το είχαμε διδαχτεί και πέρυσι, στο πρότζεκτ για τη σωστή διατροφή. Θυμάστε που μιλούσαμε για τρίποντο; Και είχαμε φτιάξει μάλιστα και ένα τραγουδάκι για το πρωινό μας;

Φάε φρούτα, φάε γάλα,
φάε κι ένα από τα άλλα:
Κρέας, δημητριακά
ή κι απ' τα λαχανικά.

Τρίποντο αν θες να βάλεις,
τις αρρώστιες να ξεκάνεις!

Το ίδιο λοιπόν να κάνετε σε όλα σας τα γεύματα, κι όχι μόνο για το πρωινό. Να επιδιώκετε την ποικιλία και την παρουσία στο πιάτο σας τροφών από όλες τις ομάδες!

ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 1032
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: ΝΕΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΗΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Την / Το Τετ Μαρ 14, 2012 11:10 pm


Να και μια πυραμίδα διατροφής ειδική για παιδιά! Η έμφαση εδώ δίνεται στην ανάγκη του παιδιού για περισσότερη άσκηση σωματική και για παιχνίδι.

Μια ακόμη αλλαγή στην παιδική πυραμίδα είναι η αυξημένη ποσότητα σε γαλακτοκομικά! Γιατί τα παιδιά βρίσκονται στην ανάπτυξη. Και τα γαλακτοκομικά παίζουν σημαντικό ρόλο σ' αυτή...

_____________________

Πηγή πληροφοριών για τη νέα διατροφική πυραμίδα

http://www.dietitian.gr/content.php?category=46

ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 1032
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης