ΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Πού πας καραβάκι...

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

ΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Πού πας καραβάκι...

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Την / Το Σαβ Οκτ 08, 2011 10:08 am

Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η τάξη μας θα συνεργαστεί με την Helmepa Junior, την παιδική περιβαλλοντική οργάνωση που ως κύριο στόχο έχει την προστασία της θάλασσας και των ακτών.

Πέρυσι, και με αφορμή τη στρατηγική θέση της αίθουσάς μας, με θέα στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, βαφτίσαμε το πρόγραμμά μας: "Οι φαροφύλακες της Ηγουμενίτσας". Ένας τίτλος που επηρέασε και την ονομασία του φόρουμ της τάξης μας: http://faros.fforumfree.com και καθόρισε σε σημαντικό βαθμό το είδος των δραστηριοτήτων που αναπτύξαμε.

Φέτος οι δραστηριότητές μας ανοίγουν πανιά για νέο ... λιμάνι αρχίζοντας από τον τίτλο του προγράμματος:

ΠΟΥ ΠΑΣ ΚΑΡΑΒΑΚΙ...


Αυτή τη φορά ο στόχος μας, πέρα από το βασικό που θέτει η Helmepa Junior για την προστασία της θάλασσας και των ακτών, αφορά τη ναυτιλία. Η ναυτιλία έτσι κι αλλιώς αποτελεί και τη ραχοκοκαλιά του οργανισμού της Helmepa, αφού από τους ανθρώπους της ναυτιλίας ξεκίνησε η ίδρυσή του και χάρη στη συνεχή προσφορά αυτών των ανθρώπων συνεχίζει τη δράση του αλλά και υποστηρίζει το παιδικό τμήμα, τη Helmepa Junior.

Την ιδέα για το νέο πρόγραμμα μάς την έδωσαν:


1. Τα μαθήματα που διδάσκονται στην Πέμπτη τάξη, κυρίως η Ιστορία και η Γεωγραφία, και σε συνδυασμό με τη γεωγραφική θέση του σχολείου μας, στο Λαδοχώρι της Ηγουμενίτσας. Ο έρημος λιμήν στα χρόνια του Θουκυδίδη, με την έλευση των Ρωμαίων αρχίζει για πρώτη φορά να αξιοποιείται ως εμπορικό λιμάνι. Σήμερα, αιώνες μετά, η Ηγουμενίτσα αποτελεί πλέον ένα από τα σπουδαιότερα λιμάνια της χώρας μας και πύλη από και προς την υπόλοιπη Ευρώπη.

2. Μια ιδιαίτερη παράμετρος που συνδέει την Ήπειρο με τη ναυτιλία και έχει επηρεάσει την εξέλιξη της ιστορίας της, έστω και αν την αγνοούν οι πολλοί και δε τη συναντά κανείς ούτε στα σχολικά βιβλία Ιστορίας:

Σύμφωνα με τον Απολλόδωρο (Α 7, 2) η πρώτη πεντηκόντορος ναύς (= το πλοίο με 50 κουπιά) που κατασκευάστηκε ήταν η Αργώ, το πλοίο των Αργοναυτών, την οποία κατασκεύασε από ξύλο φηγός (= η δρυς, η βελανιδιά) της Δωδώνης ο Άργος απ’ όπου πήρε και το όνομά της: "επί τούτο πεμπόμενος Ιάσων Άργον παρεκάλεσε τον Φρίξου, κακείνος Αθηνάς υποθεμένης πεντηκόντορον ναύν κατεσκεύασε την προσαγορευθείσαν από του κατασκευάσαντος Αργώ· κατα δε την πρώραν ενήρμοσεν Αθηνά φωνήεν φηγού της Δωδωνίδος ξύλον. ως δε η ναύς κατεσκευάσθη, χρωμένῳ ο θεός αυτώ πλειν επέτρεψε συναθροίσαντι τούς αρίστους της Ελλάδος." (Απολλόδωρος Α 9,16)

Η εκμετάλλευση της ξυλείας της Ηπείρου συνεχίστηκε για όσο διάστημα τα πλοία ήταν ξύλινα και κορυφώθηκε στα χρόνια του Αλή πασά, επηρεάζοντας τη σχέση του Αλή τόσο με τους Ευρωπαίους που ενδιαφέρονταν για την απόκτησή της.

3. Τα 100 χρόνια του θωρηκτού Αβέρωφ που φέτος γιορτάζονται και η σχέση του Γεωργίου Αβέρωφ με την Ήπειρο. (Οι μαθητές έχουν ήδη επισκεφθεί την πινακοθήκη Αβέρωφ στο Μέτσοβο και γνωρίζουν αρκετά για το μεγάλο εθνικό ευεργέτη.)

4. Η ιδιαίτερη σημασία της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας σε συνδυασμό με τις σημερινές οικονομικές συνθήκες της χώρας μας.

5. Οι ναυταθλητικές δραστηριότητες στην Ηγουμενίτσα και το καμάρι της πόλης μας, η πρωταθλήτρια της κωπηλασίας Αλεξάνδρα Τσιάβου που μπορεί και πρέπει να αποτελέσει παράδειγμα για ανάλογες ασχολίες των μαθητών της περιοχής.

6. Η τουριστική αξιοποίηση τόσο του λιμανιού της Ηγουμενίτσας όσο και μικρότερων λιμανιών της Θεσπρωτίας, ως πηγή σημαντικών εσόδων για την οικονομία της περιοχής.

7. Αφόρμηση για το πρόγραμμα στάθηκε το πρώτο κεφάλαιο της Γλώσσας και συγκεκριμένα το κεφάλαιο για τη φίλη μας τη θάλασσα και η ναυτική τραγωδία που εκεί αναφέρεται σχετικά με τη βύθιση του δεξαμενοπλοίου Πρεστίζ. Οι μαθητές ήδη έχουν συλλέξει πληροφορίες για το Πρεστίζ, όπως αποδεικνύουν και τα δημοσιεύματα στο φόρουμ της τάξης: http://faros.fforumfree.com/t275-topic#1801 Ο τομέας αυτός θα αποτελέσει και το βασικό κρίκο της σύνδεσης του περιβαλλοντικού χαρακτήρα του προγράμματος με όλα τα ανωτέρω που αναφέρθηκαν ως ιδέες για την επιλογή του. Θα επισημάνουμε μάλιστα εδώ ότι το λιμεναρχείο Ηγουμενίτσας συχνά απασχολείται με περιπτώσεις ρύπανσης, κυρίως ατμοσφαιρικής, εξαιτίας των πλοίων που προσεγγίζουν την πόλη. (Περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ )

ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 1032
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: ΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Πού πας καραβάκι...

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Την / Το Σαβ Οκτ 08, 2011 10:14 am

Ο σχεδιασμός του προγράμματος θα λάβει υπόψη και τις προτεινόμενες δραστηριότητες από τη Helmepa Junior και ιδιαίτερα όσες αφορούν τη ναυτιλία:

http://www.helmepajunior.gr/target03.html

Ενδεικτικά παραθέτουμε τα ακόλουθα:

Μαθαίνω για τα πλοία και τη ναυτιλία


25. Επίσκεψη σε Λιμεναρχείο ή Ναυτικό Μουσείο

Επισκεφθείτε την τοπική Λιμενική Αρχή για να ενημερωθείτε για την ασφάλεια των πλοίων, την πρόληψη της ρύπανσης και τη συνεργασία του Λιμενικού Σώματος με την Ελληνική εμπορική ναυτιλία. Εναλλακτικά, προσκαλέστε εσείς εκπρόσωπο του Λιμενικού Σώματος στο σχολείο σας.

Εκτός από το Λιμεναρχείο μπορείτε να προγραμματίσετε επίσκεψη σε Ναυτικό Μουσείο για να έρθετε σε μια πρώτη επαφή με τη ναυτική ιστορία και κληρονομιά της χώρας μας.

Στείλτε μας τις εντυπώσεις σας σε συνοπτική έκθεση.

26. Γιατί τα πλοία διαφέρουν μεταξύ τους;

Ανάλογα με το τι μεταφέρει ένα πλοίο (ανθρώπους, πρώτες ύλες, αγαθά/προϊόντα) χρησιμοποιούμε διαφορετικό τύπο πλοίου. Ενημερωθείτε για τους διαφόρους τύπους εμπορικών πλοίων χρησιμοποιώντας τις πληροφορίες του Παραρτήματος και άλλα στοιχεία που θα συλλέξετε με τη βοήθεια του Εκπαιδευτικού σας. Στη συνέχεια απαντήστε στις ακόλουθες ερωτήσεις και στείλτε σύντομη έκθεση με τα συμπεράσματά σας:

Τι τύπο πλοίου θα χρησιμοποιούσαμε σε κάθε περίπτωση για τη μεταφορά:
(α) 5.000 σακκιών με αλεύρι από το λιμάνι της Οδησσού στο Βόλο,
(β) 4.000 τόνων υγροποιημένου φυσικού αερίου από την Αλγερία στη Ρεβυθούσα Αττικής,
(γ) τετραμελή οικογένεια με το αμάξι τους από τον Πειραιά στη Χίο,
(δ) 1.000 τόνων βενζίνης από τα διυλιστήρια Ασπροπύργου στη Ρόδο,
(ε) 5.000 τόνους βωξίτη από το λιμάνι της Ιτέας στην Ιταλία;

Τι τύπους πλοίων συναντάμε κυρίως στις ελληνικές θάλασσες και τα λιμάνια λαμβάνοντας υπόψη τις εισαγωγές, τις εξαγωγές και τις βιομηχανίες της χώρας μας, συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού;

27. Γιατί τα πλοία επιπλέουν στη θάλασσα; (πείραμα)

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πώς είναι δυνατόν να μην βουλιάζουν τα πλοία παρόλο που είναι τόσο βαριά;

Για να σας λυθεί αυτή η απορία κάντε τα δύο ακόλουθα πειράματα και συζητήστε με τον Εθελοντή Εκπαιδευτικό σας τα αποτελέσματα.

Πείραμα 1 - Υλικά:

1 διαφανές γυάλινο δοχείο ή ποτήρι
1 αυγό
μαγειρικό αλάτι
1 κουτάλι

Διαδικασία:

Παίρνουμε ένα άβραστο αυγό που δεν έχει σπάσει και το τοποθετούμε προσεκτικά μέσα στο γυάλινο δοχείο που έχουμε γεμίσει κατά τα 2/3 με νερό της βρύσης. Παρατηρούμε τι θα συμβεί στο αυγό.
Βγάζουμε το αυγό από το νερό και προσθέτουμε στο δοχείο 10 - 12 κουταλιές μαγειρικού αλατιού. Βάζουμε ξανά το αυγό στο νερό και παρατηρούμε τι θα συμβεί.
Εξηγούμε τι έχει συμβεί στις δύο περιπτώσεις.

Πείραμα 2 - Υλικά:

1 διαφανές γυάλινο δοχείο ή ποτήρι
πλαστελίνη

Διαδικασία:

Παίρνουμε ένα κομμάτι πλαστελίνης και το διαμορφώνουμε σαν μια μπάλα. Το τοποθετούμε στην επιφάνεια του νερού του δοχείου και παρατηρούμε τι θα συμβεί.
Πλάθουμε ένα παρόμοιο κομμάτι πλαστελίνης, ώστε να κάνουμε μια πλατιά επιφάνεια και το τοποθετούμε πάλι στο νερό. Παρατηρούμε τι θα συμβεί.
Εξηγούμε τι έχει συμβεί στις δύο περιπτώσεις.

28. Ναυτικό σταυρόλεξο

Ανακαλύψτε λέξεις και όρους που έχουν σχέση με τα πλοία και τους ναυτικούς μέσα από ένα εύκολο και διασκεδαστικό παιχνίδι γνώσεων.

Λύστε το ακόλουθο σταυρόλεξο και στείλτε το μαζί με την αναφορά δραστηριοτήτων της Ομάδας σας στην Παιδική HELMEPA. Επίσης, μπορείτε και εσείς να φτιάξετε το δικό σας ναυτικό σταυρόλεξο και να μας το στείλετε για να το συμπεριλάβουμε στην τριμηνιαία έκδοση της Παιδικής HELMEPA "Τα Γλαρόπουλα".

29. Μία μέρα πάνω σε εμπορικό πλοίο

Ενημερωθείτε για τις ειδικότητες και τις ευθύνες που έχουν οι ναυτικοί πάνω σε ένα εμπορικό πλοίο και πραγματοποιήστε το παρακάτω σενάριο ή δημιουργήστε το δικό σας, υποδυόμενοι τον πλοίαρχο, το μηχανικό, το μάγειρα, το θαλαμηπόλο και τους άλλους εργαζόμενους πάνω στο πλοίο.

Επίσης σχεδιάστε ένα πλοίο και τοποθετήστε καθέναν από το πλήρωμά του στο σωστό σημείο, σύμφωνα με τα καθήκοντά του.

Σενάριο

Έστω ότι ένα δεξαμενόπλοιο φτάνει σε λιμάνι του Καναδά, και επιθεωρητής ανεβαίνει στο πλοίο για να διαπιστώσει αν όλα λειτουργούν όπως πρέπει, ώστε το πλοίο να ταξιδεύει με ασφάλεια τόσο για το πλήρωμα, όσο και για το περιβάλλον. Κατά την επιθεώρηση ζητάει να δει όλα τα έγγραφα και πιστοποιητικά του πλοίου για να ελέγξει αν είναι έγκυρα, επισκέπτεται τη γέφυρα για να ελέγξει την καλή λειτουργία των μέσων ναυσιπλοΐας, τις σωσίβιες λέμβους για να δει ότι λειτουργούν σωστά, το μηχανοστάσιο για να ελέγξει ότι οι μηχανές του πλοίου λειτουργούν και συντηρούνται, τα μαγειρεία για να διαπιστώσει αν είναι καθαρά, τις αποθήκες τροφίμων για να ελέγξει την ποιότητα και την ποσότητα των τροφίμων και κάποιους κοινόχρηστους χώρους για να διαπιστώσει αν είναι ευπρεπείς και καθαροί.

Ποιοι ναυτικοί εμπλέκονται στις παραπάνω διαδικασίες;


30. Συνέντευξη από ναυτικό

Εντοπίστε στην περιοχή σας έναν ναυτικό, ενεργό ή συνταξιούχο, και προσκαλέστε τον στην τάξη σας, για να μοιραστεί μαζί σας τις γνώσεις του για τη θάλασσα, τα πλοία και το επάγγελμα του ναυτικού.

ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 1032
Ημερομηνία εγγραφής : 10/07/2008

Επισκόπηση του προφίλ των χρηστών

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης